11 May 2012

Medeni Ülkeler ve Türkiye İçin Trafik Sözlüğü


Faydaburada'dan bir fayda daha. 9 yıllık yurt dışı geçmişim bana bu yazıyı yazmam konusunda çok itici bir güç oldu. Büyük bir eksikliği gidermenin mutluluğunu yaşıyor, vatana millete hayırlı uğurlu olsun diyorum !


MEDENİ ÜLKELER VE TÜRKİYE İÇİN TRAFİK SÖZLÜĞÜ !

TERİMLER

MEDENİ ÜLKELERDE

TÜRKİYE’DE

Kırmızı Işık
Dur !
Kontrollü Geç !
Sarı ışık
Yavaşla ve dur!
Hızlan ve geç, yoksa kornayı yersin!
Yeşil Işık
Geç!
Geçmek için önündekilere kornaya bas ki hareket etsinler, yoksa hiçbirisi yürümez. Hepsi de hareket etmek için senin kornanı bekliyor !. (Not: Tam yeşil yanmadan  0.001 saniye önce basılır !)
Sinyal Kolu
Şerit değiştirme ve dönüşlerde sinyal vermek için kullanılır.
Kullanım alışkanlığı kalkmıştır. Aslında Türkiye'deki araçlarda böyle bir kola gerek bile yoktur. Genelde tespih asılır ve öndeki arabaya flaş yapmakta kullanılır!
Şerit Değiştirme
Ayna ile kontrol edilir ve sinyal verilerek yavaşça şeride geçilir.
Bu tabirin yerine; Zig-Zag, S çizme, Makaslama ifadeleri kullanılır.
Yaya Geçidi
Yavaşlanır ve gerekirse durarak geçenlere yol verilir.
Ne olduğu hakkında kimsenin bir fikri yoktur. Canına mı susadın? Yok öyle bişey diyoruz! Canını seviyorsan adımını atmayacaksın.
Hız Limiti
Güvenli sürüş için uyulur yoksa ceza yenir.
Acemi şöförler içindir, limit o anki ruh haline ve ustalık derecene göre değişir.
Hız Limit Aşımı
Ortalama %5 (60 km/s’lik yolda 3 km/s) tölerans geçildiğinde, sabit ya da mobil kameralar, resmi ya da sivil polislerce ceza uygulanan, hız limitinin geçilmesi durumu.
“Limit” in ne olduğu konusunda bir fikri olmayan sürücünün, onu aşmayla ilgili nasıl bir fikri olabilir?
Emniyet Şeridi
Acil durumlar için her zaman boş bırakılan şerit.
Enayi şöförlerin boş bıraktığı şerit. Uyanık olacaksın, geçip gideceksin.
Korna
Ciddi hata yapan sürücülere çok nadiren kullanılır. "Korna yemek" onur kırıcıdır, mümkünse özür dileme işaretiyle karşılık verilir.
Gelene geçene, hatta gelmeyene ve geçmeyene de basarsın, kimse de takmaz zaten. Yeşil yandığında öndeki arabalara basmazsan, hiçbirisi hareket etmez !
Takip Mesafesi
En az kendi hızının yarısı kadar mesafedir.
Öndeki arabanın tampon kalınlığının yarısı kadar mesafedir. Hızdan bağımsız işler. Öndeki aracın dikiz aynasında bir "karaltı" şeklinde tezahür edilir.
Sollama Kuralı
Boş şerit kontrol edilerek sinyal verilir ve dikkatli sollama yapılır, güvenli bir zamanda eski şeride geçilir.
Şeridi filan kontrol etmeye gerek yoktur. İlla gerekliyse çabucak dal, sollamayı bitir ve sol şeritten kaç ! Sollama yaparken arkadan 150 ile gelen bir araçtan yiyeceğin birkaç flaşa şimdiden hazırlıklı ol. O flaşların sebebini de bilim adamları halen araştırıyorlar, sen takma kafana !
Yol Çizgileri
Canlı, parlak ve tüm trafiği yöneten çizgilerdir.
Gören varsa söylesin, olsa da takan kim !
Sürücüye Yol Verme
Göz teması ile el işareti yapılıp yol verilir, diğer sürücü el işareti ile teşekkür eder.
Burnunu ilk sokan yolu alır. Kimseye yol mol verilmez ! Trafikte teşekkür mü? O da ne yahu?
Dikiz Aynası
Arkadaki trafik kontrol edilir.
Arkadaki sürücünün göz rengini tespit etmeye yarar.
Ayrıca otoyolda arkadan 150 ile geleni tespit için hayati önemli bir gereç. Zamanında bakılmazsa arka arkaya patlayacak 10 flaşa hazırlıklı olunmalı bir an önce sağ ya da sola kaçılmalıdır.

Uzun Hüzmeli Far
Sisli ve çok karanlık yollarda dikkatli kullanılır.
180’le giderken önünü açmak için, parmak kol üstünde tutulur. Ayrıca şehir içinde sol şeritle yan barlar arasına girilerek flaş yapmamak insanlık ayıbıdır.
Trafik Levhaları
Güvenli bir yolculuk için trafik kurallarını gösteren uyarılar.
Acemi sürücüler baksın, bu süratte bir de levhayamı bakacağız.
Trafik Cezası
Resmi ve sivil polis araçlarınca her tür kural ihlalinde sürücülere uygulanır. Caydırıcıdır, ürkütücüdür, ihlallerde kaçınılmaz sondur.
Kimi zaman, kimilerine, kimi ihlallerde uygulandığı görülür. Ama caydırıcılık, ürkütücülük filan gibi komik ifadeler yüzlerde hoş bir tebessüme sebep olmaktan başka anlam taşımaz.
Trafik Adası (Göbek)
Göbek (ada) içindeki araçlar önceliklidir, dönüşünü rahatça tamamlar, diğerleri ada içindeki araçlara yol verir, bekler ve ancak güvenli bir zamanda adaya girerler.
İlk açıklama pek anlaşılamadı, konu da çok yabancı geldi. Bir şey yazmak için seyirci hakkı, telefon hakkı ve çift cevap hakkı gerekiyor.
Motosiklet
4 tekerlekli araçlarla aynı statüdedir, kask takılması mecburidir.
Kask’ın ne olduğu pek bilinmez, futbol topuna benzer bir şey olabilir. Motosiklet ise gece 02’de boş yollarda sürat gösterisi yapmak için üretilmemiş miydi?
Kavşaklarda Geçiş Önceliği
Her kavşağın özelliğine ve yaklaşılan yola göre, geçiş önceliği olan araca yol verilir.
Burnunu ilk sokan önceliği alır. Kavşak, özellik, yaklaşma, güvenlik, yol verme gibi antipatik kavramlar geçersizdir.
Geçiş Üstünlüğü Olan Araçlar
Her türlü yol ve kavşakta öncelikli olan ambulans, itfaiye gibi araçlar.
Tamam, üstünlük kabul de, arkasına yapışalım da biz de yolumuzu bulalım bu arada.



4 comments:

  1. ooo tespitler nokta atışı:D güzel olmuş post eline sağlık=)

    ReplyDelete
  2. Teşekkürler, belli bir birikim ve çalışmanın ürünü oldu. Sürekli eklemeyi de düşünüyorum. Paylaşırsanız daha çok kişiye duyurup faydayı paylaşmış olursunuz :).

    ReplyDelete
  3. Trafik sözlüğü süper bir hizmet olmuş. Türkiye`ye turist olarak veya yaşamak için gelenler bu sözlükle ilk şoku atlatabilirler:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teşekkürler. Ekleme yapmak için güzel tanımları olanlar burada paylaşırsa, beğendiklerimi linkleri ile birlikte eklemeyi düşünüyorum. Buyrun, hem sözlüğü birlikte büyütelim hem de bloglarınızın tanıtımını yapalım :).

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...