Faydaburada'dan bir fayda daha. 9 yıllık yurt dışı geçmişim bana bu yazıyı yazmam konusunda çok itici bir güç oldu. Büyük bir eksikliği gidermenin mutluluğunu yaşıyor, vatana millete hayırlı uğurlu olsun diyorum !
MEDENİ ÜLKELER VE TÜRKİYE İÇİN TRAFİK
SÖZLÜĞÜ !
TERİMLER
|
MEDENİ ÜLKELERDE
|
TÜRKİYE’DE
|
Kırmızı
Işık
|
Dur !
|
Kontrollü Geç !
|
Sarı
ışık
|
Yavaşla ve dur!
|
Hızlan ve geç, yoksa kornayı yersin!
|
Yeşil
Işık
|
Geç!
|
Geçmek için önündekilere kornaya bas ki hareket etsinler, yoksa
hiçbirisi yürümez. Hepsi de hareket etmek için senin kornanı bekliyor !.
(Not: Tam yeşil yanmadan 0.001 saniye önce basılır !)
|
Sinyal
Kolu
|
Şerit değiştirme ve dönüşlerde sinyal vermek
için kullanılır.
|
Kullanım alışkanlığı kalkmıştır. Aslında Türkiye'deki araçlarda
böyle bir kola gerek bile yoktur. Genelde tespih asılır ve öndeki arabaya
flaş yapmakta kullanılır!
|
Şerit
Değiştirme
|
Ayna ile kontrol edilir ve sinyal verilerek yavaşça şeride
geçilir.
|
Bu tabirin yerine; Zig-Zag, S çizme, Makaslama
ifadeleri kullanılır.
|
Yaya Geçidi
|
Yavaşlanır ve gerekirse durarak geçenlere yol
verilir.
|
Ne olduğu hakkında kimsenin bir fikri yoktur. Canına mı susadın?
Yok öyle bişey diyoruz! Canını seviyorsan adımını atmayacaksın.
|
Hız Limiti
|
Güvenli sürüş için uyulur yoksa ceza yenir.
|
Acemi şöförler içindir, limit o anki ruh haline
ve ustalık derecene göre değişir.
|
Hız Limit
Aşımı
|
Ortalama %5 (60 km/s’lik yolda 3 km/s) tölerans
geçildiğinde, sabit ya da mobil kameralar, resmi ya da sivil polislerce ceza
uygulanan, hız limitinin geçilmesi durumu.
|
“Limit” in ne olduğu konusunda bir fikri olmayan
sürücünün, onu aşmayla ilgili nasıl bir fikri olabilir?
|
Emniyet
Şeridi
|
Acil durumlar için her zaman boş bırakılan şerit.
|
Enayi şöförlerin boş bıraktığı şerit. Uyanık olacaksın,
geçip gideceksin.
|
Korna
|
Ciddi hata yapan sürücülere çok nadiren kullanılır. "Korna
yemek" onur kırıcıdır, mümkünse özür dileme işaretiyle karşılık verilir.
|
Gelene geçene, hatta gelmeyene ve geçmeyene de
basarsın, kimse de takmaz zaten. Yeşil yandığında öndeki arabalara basmazsan,
hiçbirisi hareket etmez !
|
Takip
Mesafesi
|
En az kendi hızının yarısı kadar mesafedir.
|
Öndeki arabanın tampon kalınlığının yarısı kadar mesafedir. Hızdan
bağımsız işler. Öndeki aracın dikiz aynasında bir "karaltı"
şeklinde tezahür edilir.
|
Sollama
Kuralı
|
Boş şerit kontrol edilerek sinyal verilir ve
dikkatli sollama yapılır, güvenli bir zamanda eski şeride geçilir.
|
Şeridi filan kontrol etmeye gerek yoktur. İlla gerekliyse
çabucak dal, sollamayı bitir ve sol şeritten kaç ! Sollama yaparken arkadan
150 ile gelen bir araçtan yiyeceğin birkaç flaşa şimdiden hazırlıklı ol. O
flaşların sebebini de bilim adamları halen araştırıyorlar, sen takma kafana !
|
Yol Çizgileri
|
Canlı, parlak ve tüm trafiği yöneten çizgilerdir.
|
Gören varsa söylesin, olsa da takan kim !
|
Sürücüye
Yol Verme
|
Göz teması ile el işareti yapılıp yol verilir,
diğer sürücü el işareti ile teşekkür eder.
|
Burnunu ilk sokan yolu alır. Kimseye yol mol
verilmez ! Trafikte teşekkür mü? O da ne yahu?
|
Dikiz
Aynası
|
Arkadaki trafik kontrol edilir.
|
Arkadaki sürücünün göz rengini tespit etmeye
yarar.
Ayrıca otoyolda arkadan 150 ile geleni tespit
için hayati önemli bir gereç. Zamanında bakılmazsa arka arkaya patlayacak 10 flaşa
hazırlıklı olunmalı bir an önce sağ ya da sola kaçılmalıdır.
|
Uzun Hüzmeli
Far
|
Sisli ve çok karanlık yollarda dikkatli kullanılır.
|
180’le giderken önünü açmak için, parmak kol üstünde
tutulur. Ayrıca şehir içinde sol şeritle yan barlar arasına girilerek flaş
yapmamak insanlık ayıbıdır.
|
Trafik
Levhaları
|
Güvenli bir yolculuk için trafik kurallarını
gösteren uyarılar.
|
Acemi sürücüler baksın, bu süratte bir de
levhayamı bakacağız.
|
Trafik
Cezası
|
Resmi ve sivil polis araçlarınca her tür kural
ihlalinde sürücülere uygulanır. Caydırıcıdır, ürkütücüdür, ihlallerde
kaçınılmaz sondur.
|
Kimi zaman, kimilerine, kimi ihlallerde
uygulandığı görülür. Ama caydırıcılık, ürkütücülük filan gibi komik ifadeler
yüzlerde hoş bir tebessüme sebep olmaktan başka anlam taşımaz.
|
Trafik
Adası (Göbek)
|
Göbek (ada) içindeki araçlar önceliklidir,
dönüşünü rahatça tamamlar, diğerleri ada içindeki araçlara yol verir, bekler ve
ancak güvenli bir zamanda adaya girerler.
|
İlk açıklama pek anlaşılamadı, konu da çok
yabancı geldi. Bir şey yazmak için seyirci hakkı, telefon hakkı ve çift cevap
hakkı gerekiyor.
|
Motosiklet
|
4 tekerlekli araçlarla aynı statüdedir, kask
takılması mecburidir.
|
Kask’ın ne olduğu pek bilinmez, futbol topuna
benzer bir şey olabilir. Motosiklet ise gece 02’de boş yollarda sürat gösterisi
yapmak için üretilmemiş miydi?
|
Kavşaklarda
Geçiş Önceliği
|
Her kavşağın özelliğine ve yaklaşılan yola göre,
geçiş önceliği olan araca yol verilir.
|
Burnunu ilk sokan önceliği alır. Kavşak,
özellik, yaklaşma, güvenlik, yol verme gibi antipatik kavramlar geçersizdir.
|
Geçiş
Üstünlüğü Olan Araçlar
|
Her türlü yol ve kavşakta öncelikli olan ambulans,
itfaiye gibi araçlar.
|
Tamam, üstünlük kabul de, arkasına yapışalım da biz
de yolumuzu bulalım bu arada.
|
ooo tespitler nokta atışı:D güzel olmuş post eline sağlık=)
ReplyDeleteTeşekkürler, belli bir birikim ve çalışmanın ürünü oldu. Sürekli eklemeyi de düşünüyorum. Paylaşırsanız daha çok kişiye duyurup faydayı paylaşmış olursunuz :).
ReplyDeleteTrafik sözlüğü süper bir hizmet olmuş. Türkiye`ye turist olarak veya yaşamak için gelenler bu sözlükle ilk şoku atlatabilirler:)
ReplyDeleteTeşekkürler. Ekleme yapmak için güzel tanımları olanlar burada paylaşırsa, beğendiklerimi linkleri ile birlikte eklemeyi düşünüyorum. Buyrun, hem sözlüğü birlikte büyütelim hem de bloglarınızın tanıtımını yapalım :).
Delete